Váltott kéz vagy "papa-mama"?

Miután elsajátítottuk és edzettük a két legalapvetőbb rudiment-et, a váltott kezet (single stroke roll) és a “papa-mamát” (double stroke roll), szeretném bemutatni, hogy miként használatosak a zenében. Ezt a következő rudiment segítségével teszem meg, ami a Five Stroke Roll lesz.

Ennek is két fajtája létezik, mint a Single Stroke Four-nak és hasonlóképpen épülnek fel. Mindkét variációt lehetséges single vagy double stroke roll kézrendjével eljátszani.

Tehát az első Five Stroke Roll:                          

  • Négy darab harmincketteddel kezdődik, és egy nyolcaddal fejeződik be.

VAGY

A másik Five Stroke Roll:

  • Pont fordítva épül fel, mint az előző; egy nyolcaddal kezdődik és négy darab harmincketteddel végződik.

VAGY

Ha váltott kéz segítségével játsszuk el az előzőket, akkor az staccato-ként fog hatni. A staccato egy zenei játékmód, az olasz szó jelentése szaggatottan. A szaggatott játékmód pattogó vagy katonás érzetet kelt.

Ha pedig a “papa-mama” kézrendjét alkalmazzuk, akkor az legato hatást kelt. A legato szintén egy zenei játékmód, ugyanúgy olasz szó, jelentése: összekötve.
Például amikor Steve Gadd Paul Simon-nal a „50 ways to leave your love” című számot írta, akkor ő ezt az apró elemet használta ebben a híres linear groove-ban:

Steve Gadd ezt lágy felvezetésként, vagy a periódusok összekötésére használja, illetve ha megfigyelitek Terry Bozzio játékát, aki úgy használja a dobokat, mint egy zongorát, Ő a hosszú kitartott hangoknál használja a double stroke roll-t, mivel ennél a kézrendnél a hangok összemosódnak.

Figyeljétek a zenei szituációkat és próbáljátok ki mind a két játékmódot, hogy éppen oda mi illik, és ami szintén fontos, hogy ritmus nélkül az élet tévedés volna.